Internetem se opět šíří fotografie dětí zahleděných do mobilních telefonů před obrazem Noční hlídka, která má charakterizovat současnou generaci dětí. Uživatelé sociálních sítí pak fotografii sdílejí a vášnivě komentují, aniž by znali situaci, ve které byla pořízena.
"Tomu se říká totální úpadek hodnot." "Až jednou vypnou sítě bude zde jen stádo telátek." "Takhle je vidět spousta mladých, vlastně všichni.. Nemám to ráda. Mám na to alergii. Pak se jezdí léčit do léčeben, kde se odstraňuje závislost a nemají tam signál a lidi za to platí.” “Ztracená generace!” “Naše budoucnost? Oh shit!” To je několik z desítek komentářů, které se objevily pod fotografií (níže) sdílenou v několik diskusních skupinách.
(Fotografie virálně šířená internetem)
Samozřejmě jde o fotografii účelově vytrženou z kontextu, děti na návštěvě muzea dostaly od učitele za úkol vyhledat si pomocí aplikace na iPhonech informace o jednotlivých obrazech a fotograf je zachytil právě v této situaci - hned na dalších fotografiích téže skupiny vidíme, že si žáci obrazy pečlivě prohlíželi.
Fotograf Gijsbert van der Wal, který fotografii v roce 2014 pořídil, komentuje celou situaci takto: “Viděl jsem malou skupinou středoškoláků sedících na lavicích před Rembrandtovou Noční hlídkou (v Rijksmuseum v Amsterdamu) a většina nich si prohlížela místo obrazů své telefony. Myslel jsem si, že to bude zajímavý záběr, a pořídil fotografii. Večer jsem fotografii sdílel na Facebooku a k mému překvapení měla během několika dní 9500 sdílení, byla přeposlána na Twitter, Tumblr a Reddit. Stala se virální a byla sdílena s komentáři, že dnešní dospívající dávají přednost WhatsAppu před Rembrandtem.” Jak však později zjistil, děti se skutečně dívaly na multimediální aplikaci muzea v mobilním telefonu a vyhledávaly - dle pokynu svého učitele - další informace o jednotlivých uměleckých dílech.
Jen chvíli předtím vznikla fotografie stejné skupiny dětí, na které pozorně obrazy sledují a poslouchají výklad kurátora. Tato fotografie však již masově sdílena nebyla.
(Stejná skupina žáků o chvilku dříve)
Závěrem je třeba opět upozornit na důležitost kontextu - fotografie nelze posuzovat odtrženě od situace/kontextu, ve které vznikly. Již v minulosti jsme se zabývali také změnou úhlu pohledu na danou situaci, která zásadním způsobem promění vyznění celého příběhu a snadno ovlivní publikum. Posouzení kontextu vzniku audiovizuálních materiálů (fotografií, videí) patří k základům mediální gramotnosti, která je v současnosti nesmírně důležitá - umožňuje nám lépe se orientovat ve světě online médií a masmédií a nenechat se nachytat na každou dezinformaci, na kterou v online prostoru narazíme.
Pro E-Bezpečí
Kamil Kopecký
Zdroje:
https://www.scarymommy.com/teens-on-phone-rembrandt-the-night-watch/
//medium.com/@josepicardoshs/technology-and-the-death-of-civilisation-5e831b3f8b5">https://medium.com/@josepicardoshs/technology-and-the-death-of-civilisation-5e831b3f8b5>
https://www.e-bezpeci.cz/index.php/ukazky-analyz/manipulace-s-fotografiemi-uhel-pohledu