Remove
Mobilní telefony, které byly dříve určeny pouze k volání a okrajově k posílání krátkých textových zpráv, nám dnes nabízejí čím dál více služeb. Kromě komunikace hlasové a textové je můžeme díky zabudování fotoaparátu nebo kamery využít také k posílání vizuálních či audiovizuálních záznamů (fotky, videa). Můžeme na nich poslouchat hudbu, hrát hry, surfovat po internetu, posílat emaily.
Kyberšikana je forma šikany. S postupy řešení šikany jsou učitelé velmi dobře obeznámeni a mají s nimi bohaté zkušenosti. Tyto postupy mohou aplikovat i při řešení kyberšikany.
V poslední době se čím dál častěji setkáváme s termínem kyberšikana. Pokud Vás napadlo, že by tento termín mohl souviset s pojmem šikana, máte pravdu. Kyberšikana je jedním z druhů šikany. Jednoduše řečeno je to šikana, která je realizována prostřednictvím komunikačních technologií (mobilních telefonů a internetu).
Boj s šikanou není jednoduchý, vyžaduje zkušenosti a je časově náročný. Totéž platí pro kyberšikanu. Jak se tedy účinně bránit?
Nejlepší způsob, jak zabránit kyberšikaně, je předcházet jejímu vzniku. Podívejme se spolu, jak by tato prevence mohla vypadat v našich školách.
V posledních několika letech se cyberbullying prostřednictvím moderní techniky enormně rozšířil. Svědčí o tom mimo jiné i výzkum realizovaný australskou společností „National Coaliation against Bullying “, jenž uvádí, že ze 13 tisíc dotázaných dívek se již téměř polovina respondentek stala obětí cyberbullyingu, a to nejčastěji prostřednictvím e-mailů či SMS zpráv.
Kyberšikanu (cyberbullying) definujeme jako zneužití ICT (informačních komunikačních technologií), zejména pak mobilních telefonů a internetu, k takovým činnostem, které mají někoho záměrně vyvést z rovnováhy. Je to tedy jedna z forem šikany. Problémem však je, že děti a mladí lidé za těmito projevy šikanu vůbec nemusí vidět. A protože nepoznají, že se jedná o šikanu, neví, jak se s ní vypořádat. Cítí se osamělé a mají mít pocit, že lidé kolem nich jejich problém nepochopí. Naším úkolem je zaměřit se jak na prevenci, tak i na to, aby se oběti kyberšikany naučily tyto problémy řešit. Je velmi důležité začít se této problematice věnovat, protože obětí kyberšikany neustále přibývá (např. podle studie pro fond Anti-Bullying Aliance se terčem kyberšikany stalo už 22 % mladých lidí (11-16 let, Londýn)).
Když nám AI říká, že nás chápe. O iluzi přátelství s chatboty
Adrenochrom: stará konspirace se znovu šíří internetem, šíří ji dokonce i politici
Rizika spojená s kanály na WhatsApp
E-Bezpečí spouští aktualizovanou verzi online videokurzu o umělé inteligenci pro učitele
Člověk – nejslabší článek počítačové bezpečnosti
E-Bezpečí je spolutvůrcem nového webu na ochranu občanů před kyberšmejdy
Clickbaitové titulky: co to je a proč jsou nebezpečné
Komentář: Kde končí svoboda projevu? Tam, kde začíná odpovědnost
