V těchto dnech ve spolupráci s Českou televizí - ČT EDU připravujeme nové pořady zaměřené na podporu mediální výchovy a mediální gramotnosti. Do...
V těchto dnech díky podpoře Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy intenzivně školíme žáky 1. a 2. stupňů ZŠ v problematice online...
V těchto dnech jsme úspěšně dokončili novou knížku o rizicích a příležitostech umělé inteligence, kterou jsme připravili ve spolupráci s...
V posledních dnech se v médiích objevila řada zpráv o tom, že uživatelé pomocí volně dostupných nástrojů umělé inteligence začali generovat pornografický obsah zahrnující jak děti, tak i dospělé. Pro laika (ale i experta) je pak často velmi obtížné rozpoznat, kdy jde o autentickou fotografii a kdy produkt inteligentního software využívajícího umělou inteligenci. Nástroje, které generování tohoto obsahu umožňují, jsou přitom volně dostupné - tvorba tohoto obsahu je tedy velmi snadná - a také nebezpečná.
Možná jste si všimli, že Facebook provozovaný firmou Meta Platforms v posledních dnech začal ze své sítě masově vymazávat obsah s odkazem, že jde o spam a že porušuje podmínky této služby. Ve skutečnosti se však o spam nejedná - Facebook je prostě jen rozbitý... a to pořádně. Miliony uživatelů tak Facebook reálně nemohou používat, protože nemají jistotu, že si algoritmy této sítě vyberou právě jejich příspěvek a označí ho zcela bezdůvodně jako spam a ze sítě vymažou.
V průběhu října získal projekt E-Bezpečí 2 prestižní ocenění, zvítězil v prvním ročníku národní soutěže KYBER Cena roku 2023, a to v kategorii KYBER Projekt roku, a zároveň získal první místo jako Nejlepší projekt prevence kriminality na místní úrovni za rok 2023, což je ocenění udělené Ministerstvem vnitra ČR.
V dnešním textu si přiblížíme zásady efektivní prevence rizikového chování v online prostředí, zabývat se budeme především prevencí primární, všeobecnou, určenou běžným skupinám dětí (např. třídním kolektivům). Tyto zásady mohou využít všechny organizace (NGO, Policie ČR, městské policie, ZŠ, SŠ či lektoři, kteří se na prevenci rizikového chování cíleně zaměřují.
V našem týmu již mnoho let pomáháme dětem i dospělým řešit jejich problémy spojené s internetem a od doby našeho vzniku jsme pomohli téměř 7000 klientů v nouzi. Mnohým z nich jsme dokázali pomoci jejich problém účinně vyřešit, existují však situace, kdy nedokážeme účinně pomoci prostě proto, že došlo k úniku intimních materiálů na internet a oběť nad jejich šířením ztratila kontrolu.
Již od konce srpna navštěvujeme školy a další organizace s cílem vzdělávat žáky, učitele, rodiče a také seniory. Naše mise je jasná: Posílit povědomí o kybernetické bezpečnosti, zvýšit mediální gramotnost, bojovat proti dezinformacím a vysvětlovat možnosti i rizika spojená s využitím digitálních technologií - mimo jiné generativní umělé inteligence. Věříme, že vzdělání v těchto oblastech je pro všechny z nás klíčové, a proto jsme se zavázali poskytovat aktuální a praktické informace, které pomáhají jednotlivcům chránit se online a rozumět médiím, která je obklopují. Naše semináře a workshopy jsou interaktivní, přizpůsobené potřebám konkrétních skupin a vždy s důrazem na praktické dovednosti a uvědomění si významu digitálního světa v dnešní době.
Děkujeme všem našim donátorům, především MŠMT, firmě O2 a Nadaci O2 a také statutárním městům Olomouc a Ostrava. Díky nim jsou naše akce pro cílové skupiny z větší části zcela zdarma.
Podvádění ve školním prostředí je poměrně běžným jevem, s nímž se setkávají učitelé a vzdělávací instituce po celém světě. Žáci, kteří se rozhodnou podvádět, často vytvářejí různé taháky, které mohou být někdy až neuvěřitelně kreativní. Tyto taháky mohou být ve formě malých papírků s poznámkami, napsaných informací na rukou, vnitřní straně obalu lahví s pitím nebo dokonce uschovaných uvnitř svačiny. Někteří studenti k podvádění také využívají moderní technologie, jako jsou chytré hodinky, mobilní telefony či nenápadná naslouchátka s nápovědou. Je tedy přirozené, že i nové moderní nástroje generativní umělé inteligence budou dříve či později využity - či přímo zneužity k něčemu neetickému - tedy např. podvádění.