E-Bezpečí 2024, 9(2): Page 6-16. Univerzita Palackého v Olomouci. ISSN 2571-1679.
Online: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=4217

Fact Ninja v boji proti neetickým kampaním

856


Volební strany se v blížících se volbách soustředí na svou hlavní misi: Přesvědčit co nejvíce voličů, aby jim dali svůj hlas. Politici se proto uchylují k různým metodám a taktikám, které mají za cíl ovlivnit veřejné mínění. Známe případy, kdy si kandidáti nakupovali přízeň voličů neobvyklými způsoby, například dárky ve formě kynutého pečiva plněného džemem, podzim toho roku je však méně sladký. Je ve znamení zastrašujících proklamací, vyvolávání silných emocí a s tím spojenými otázkami o etice takových kampaní. Na billboardech, v médiích i na sociálních sítích se častěji než dříve setkáváme s negativními kampaněmi plnými agrese či dezinformací. Volič je nucen být nejen čtenářsky gramotný, ale také připravený analyzovat skryté významy a neetická jednání v poselstvích, která na něj z reklam útočí.

Fact Ninja: AI nástroj pro odhalení manipulace

Aby volič nebyl „ztracen jako Goro před Tokiem“, tým odborníků z E-Bezpečí vyvinul nástroj umělé inteligence s názvem Fact Ninja. Tento AI bojovník dokáže během pár sekund po nahrání obrázku analyzovat jeho obsah a odhalit, na co obrázek nebo text útočí, pojmenuje emoce, jaké fotka (byť podprahově) vyvolává a co se skrývá za jeho poselstvím. Fact Ninja je zcela autonomní systém, který pracuje bez lidského zásahu. Jeho použití je snadné: Stačí otevřít webovou stránku www.ai.e-bezpeci.cz/factninja a nahrát fotografii nebo použít fotoaparát v chytrém telefonu.

Ninja v akci: Analýza kampaně SPD

Ve veřejném prostoru rezonují reakce občanů na kampaň SPD, ke které se vyjadřují jak politici, tak i novináři či experti na politický marketing. Proto jsme se rozhodli vyzkoušet Fact Ninju právě na tuto volební kampaň. Jedna z prvních věcí, která na jejich stránkách upoutá pozornost (nejen svou stylistikou a gramatikou), je výrok: 

tomio okamura claim.png

Čtenářsky gramotný jedinec cítí z výroku naléhavé a akutní ohrožení demokracie a potřebu okamžité akce. Použití slov jako „cenzura“ a „záchrana demokracie“ ve spojení s jmenným označením “viníka” mohou ve čtenáři evokovat negativní emoce a mobilizovat ho prostřednictvím strachu. Co nám k tomu však napíše Ninja?

Tento obrázek obsahuje manipulační techniky v politickém marketingu.

Identifikované manipulační techniky a dezinformace:


Jako další příklad k analýze jsme Ninjovi předložili plakát s pekařem. Pro vytvoření obrázku pekaře se AI ve službě SPD určitě inspirovala alpinsko-himalájským vrásněním, aby podtrhla zoufalství zrcadlící se na jeho čele. Z konkrétních postav a faktů v příběhu o bankrotu zde máme pouze osobní jméno viníka, často opakující se leitmotif SPD zpěvníku.

1. Už nikdy neochutnám poctivý chléb

spd-pekar.jpg

Obrázek obsahuje manipulační prvky:

Závěr: Tento politický reklamní materiál využívá manipulační techniky k ovlivnění názorů diváků. Je důležité analyzovat podobné materiály s kritickým přístupem a ověřovat fakta před formováním vlastního názoru.

Od strachu, že naše žaludky nepocítí slast v podobě čerstvě upečeného řemeslného chleba, od (evidentně imigrantského) pekaře s italsko-arabskými předky, kterého nechal zlý Fiala zbankrotovat, se přesuneme ke xenofobní krizi spojené právě s imigranty:

2. Operovat mě budou černí řezníci

alegorie_cernoch.jpg

Tento obrázek obsahuje manipulační techniky.

Analýza obrázku:

Obrázek obsahuje rasismus a propagandu a nevyhovuje etickým požadavkům.


Na nejzranitelnější část naší populace cílí i další plakát. Tentokrát sice bez nože a osobního ohrožení na zdraví a životě ale útokem na finanční stránku. Kdepak je Máňa, aby Tomiovi řekla, že to není směroplatný?

3. Skončím starý, zmoklý a bez peněz

alegorie_duchodce.jpg

Hodnocení: Manipulativní

Celkově vzato, tento obrázek používá různé manipulační techniky a obsahuje neetické prvky, které jsou zacílené na ovlivnění vnímání voličů emocionálně a ne na základě faktických informací.

4. Hnus, ta Evropská unie

alegorie_hamburger.jpg

Tento obrázek obsahuje manipulativní prvky a neetický obsah.

Tento reklamní materiál využívá manipulativní techniky, které se zaměřují na emoce a strach, místo aby poskytoval racionální argumenty a fakty. Je důležité vyhodnocovat takový obsah kriticky a hledat ověřené a objektivní informace.

5. Green Deal je nesmysl a vláda je hnůj, ale neptejte se mě proč.

alegorie_krava.jpg

Tento politický reklamní materiál obsahuje několik manipulačních technik a neetických prvků:

Hodnocení: Tento politický reklamní materiál obsahuje několik manipulativních prvků a argumentačních faulů, čímž porušuje etické požadavky na věcnou a respektující politickou komunikaci.

6. Na ulici mně může kdokoliv ublížit a stejně nebude násilník potrestaný. Pokud nezvolím SPD.

alegorie_pani.jpg

Démonizace specifické skupiny lidí: Slogan "Vládní tolerance mě před nepřizpůsobivými neochrání!" naznačuje, že určité skupiny lidí jsou "nepřizpůsobivé" a představují hrozbu. Toto vytváří negativní vnímání této skupiny lidí, aniž by poskytovalo konkrétní důkazy.

Obsah tohoto reklamního materiálu je neetický, protože využívá démonizaci, strach, generalizace a manipulaci s emocemi.

7. Současná vláda mi sebrala to, co se ani manželce nepovedlo.

alegorie_pivar.jpg

Tento obrázek obsahuje několik prvků manipulace, které mohou ovlivnit názor diváků neetickým způsobem:

Identifikované problémy ukazují na neetické využití argumentů a manipulace, což by mělo být divákem pečlivě zváženo při interpretaci reklamy.

8. Současná vláda mě diskriminuje, protože pro moje děti jsou důležitější věci než škola.

spd-alegorie-romove.jpg

Tento obrázek politického reklamního materiálu obsahuje několik manipulačních technik a neetický obsah:

Materiál je tedy silně manipulativní a eticky problematický.

9. SPD mi zařídí, že potraviny budou levnější. Nevím jak, ale to mě nezajímá.

spd-campaign-2024-alegory-jablko.jpg

Tento politický reklamní materiál obsahuje několik manipulačních technik a argumentačních faulů. Následující body je blíže popisují:

Shrnutí: Tento politický reklamní materiál využívá zjednodušení složitého problému, vytváření obětních beránků, apel na strach a emoce a chytlavé slogany jako manipulační techniky. Proto jej nelze považovat za etický.

10. SPD zabrání další invazi, tentokrát migrantů.

spd-campaign-2024-alegory-pozvani-.jpg

Tento obrázek vykazuje znaky manipulačních technik a neetického obsahu:

Obrázek využívá kombinace historických událostí a současných problémů k vytvoření silného emocionálního účinku, který má vzbudit odpor a strach. Takové metody jsou často používány k polarizaci společnosti a k získání podpory prostřednictvím negativních emocí a předsudků.

 

Ninja v každém z nás

Nechcete si taky vyzkoušet Ninju? Co nám řekne na kampaně jiných politických stran, třeba na antikampaň ODS nebo kampaň ANO?

babis-ods.pngano-krajske-volby.jpeg

Jak to dopadlo? Co vám Ninja napsal? Taky jste se dozvěděli o Babišově přívětivém výrazu a polarizačních snahách ANO?  Nelze přehlédnout, že nejen SPD, ale i další politické strany se ve svých kampaních a předvolebních soubojích často uchylují k neetickým praktikám a manipulativním metodám. 

Pro voliče je tedy klíčové osvojit si schopnost rozpoznat rozdíl mezi fakty a manipulací, která se v politických proslovech a kampaních může snadno skrývat. Umění odlišit argumenty založené na důkazech od těch, které slouží k vyvolávání strachu, polarizaci či šíření dezinformací, je zásadní pro to, aby volby zůstaly spravedlivé a průhledné. Zavřením volebních uren to totiž nekončí, právě naopak, a následky bude nést celá naše společnost a demokracie pěkně dlouho. 

Závěrem použijeme pouze pár slov z kampaně Tomia Okamury a doplníme je platným koncem: “Jestli máme zachránit demokracii…” zastavit polarizaci národa a zabránit šíření dezinformací a lichých argumentů, potřebujeme v každém z nás vycvičit malého Ninju, který nám pomůže vysvětlit a analyzovat obrázky, texty, proslovy a jednání společnosti a našeho okolí. A než v nás malý Ninja vyroste, Fact Ninja ho může zatím skvěle nahradit.

Pro E-Bezpečí
Mgr. Lucie Bihellerová
Univerzita Palackého v Olomouci